Kontakti asiakkaaseen
Uuden asiakkaan hankkiminen vaatii muutakin kuin kykyä ottaa hyviä valokuvia. Valmistatumalla huolellisesti ja kuuntelemalla tarkasti asiakkaan tarpeita parannat mahdollisuuksiasi saada hyviä työtilaisuuksia.
Aseta tavoite
Tavoitteesi on löytää työnantaja, joka maksaa siitä että teet kuvauskeikkoja, jotka kehittävät sinua tekijänä sinua kiinnostavaan suuntaan. Tee siis lista mahdollisista asiakkaista. Valitessasi asiakasta, ole rohkea, mutta kuitenkin realistinen. Voit yrittää saada haastavia toimeksiantoja lehtimaailman huipulta tai kartuttaa taitojasi paikallislehdissä.
Tee taustatyö
Tutustu mahdollisimman hyvin asiakkaaseen, johon olet ottamassa yhteyttä. Jos haluat kuvata jollekin lehdelle, käy kirjastossa lukemassa ja selailemassa lehden uudempia numeroita. Kiinnitä huomiota lehden
- yleiseen toimitukselliseen linjaan
- juttutyyppeihin ja palstoihin
- erilaisiin kuvatyyppeihin
- kuvalähteisiin ja tekijöihin
Ennen yhteydenottoa, mieti miksi juuri sinun pitäisi kuvata kyseiseen lehteen eli mitä annettavaa sinulla heille on. Minkälaisia juttutyyppejä haluaisit kuvata, jos saisit heiltä kuvauskeikkoja?
Valmistaudu yhteydenottoon
Asiakkaan kiinnostuksen herättämisessä työnäytteesi ovat avainasemassa. Kuvanäytteitä voi tietysti lähettää sähköpostin liitetiedostona, mutta jatkuvuuden kannalta järkevää on rakentaa portfolio verkkoon. Portfolion voi rakentaa itsenäiseksi verkkosivustoksi, blogialustalle tai laittaa kuvat portfoliosivustolle.
→ Lue lisää portfolion rakentamisesta
Ennen yhteydenottoa varmista, että portfoliosi on ajan tasalla ja sisältää sellaisia kuvia, joiden uskot kiinnostavan kyseistä asiakasta.
Luonnostele myös valmiiksi viesti, jonka lähetät asiakkalle välittömästi ensimmäisen puhelun jälkeen. Sisällytä viestiin nimesi ja muiden perustietojen ohella tietoa
- opinnoistasi ja työkokemuksestasi
- harrastuksistasi ja kiinnostuksistasi (joskus kuvauskeikalle saatetaan tarvita nimenomaan kaltaistasi hevostyttöä tai sukeltajaa)
- yhteistyöverkostoistasi (asiakkaasi voi haluta palkata sinut johonkin keikkaan yhdessä toimittaja- tai stylistikontaktisi kanssa)
Viestiin kannattaa kirjoittaa myös pohjatyösi tuloksena syntynyt näkemyksesi siitä, miten voisit kyseistä asiakasta palvella. Pidä kuitenkin viesti kompaktina ja fokus asiakkaan tarpeissa.
Ehdota viestissä tapaamista!
Kun olet tyytyväinen viestiisi, tartu puhelimeen.
Esittäydy puhelimitse
Ensimmäinen yhteydenotto kannattaa tehdä puhelimella. Puhelulla varmistat, että lähestyt oikeaa henkilöä eli freelancereiden toimeksiannoista vastaavaa ihmistä. Samalla parannat todennäköisyyttä että viestisi erottuu kiireisen vastaanottajan inboxista.
Kerro puhelimessa
- lyhyesti kuka olet
- että olet kiinnostunut freekuvauksista
- että haluaisit esitellä itsesi ja tekemisesi paremmin sähköpostitse
- että olisit kiitollinen tapaamisesta, mikäli lähettämäsi portfolio kiinnostaa asiakasta
Puhelimessa kuulemasi asiat voit kirjoittaa muistiin luonnostelemaasi viestiin. Ole tarkka ja tunnollinen sinulle kerrottujen nimien, päivämäärien ja aikojen suhteen. Kysy jos jotain tuntuu jäävän epäselväksi.
Lähetä sähköpostiviesti
Koska olet jo pitkälti valmistellut asiakkaalle lähtevän viestin, voit häkellyttää häntä ripeydelläsi. Esimerkiksi hektisessä lehden toimituksessa asiasi voi unohtua, jos et toimi nopeasti – mieluiten jo saman päivän aikana.
Osoita viestisi kontaktoimallesi henkilölle, viimeistele viestisi saamiesi tietojen pohjalta ja lähetä. Nyt olet tehnyt kaiken voitavasi asiakassuhteen alkuun saattamiseksi.
Panosta tapaamiseen
Tapaamisessa pätevät normaalit työhaastattelun säännöt: Ole ajoissa, siisti, miellyttävä ja valmistautunut. Pohdi etukäteen vastauksia joihinkin tavallisimpiin kysymyksiin. Mieti vastaus esimerkiksi siihen, millaisen kuvauskeikan tekisit mieluiten, jos saisit itse ideoida vapaasti. Pidä kalenteri käsillä ja tartu hanakasti työmahdollisuuteen.
Asiakas haluaa tapaamisessa todennäköisesti tutustua portfolioosi. Voit esitellä sitä esim. kannettavan tietokoneen ruudulta. Printtiportfoliota ei yleensä edellytetä. Kun katselette yhdessä kuviasi, voit fokusoida asiakkaan huomiota erityisesti niihin kuviin, joiden uskot istuvan asiakkaan kuvamaailmaan. Varaa lisäkuvia siltä varalta että asiakkaasi haluaa nähdä työtäsi laajemminkin.
Ole sensitiivinen ja kuuntele tarkasti. On tärkeää, että asiakas saa sinusta itseluottavaisen ja yhteistyökykyisen kuvan.