Palaute
Etenkin nopeatahtisessa sanomalehtityössä hyvä palaute jää usein saamatta. Uudelle keikalle palkkaaminen kertoo, että olet lunastanut odotukset ja sinua pidetään luotettavana, hyvänä tekijänä. Jos asiakkuus tuntuu hiipuvan, älä heti anna periksi, vaan muistuta itsestäsi.
Onnistuminen ja epäonnistuminen
Kuvaaja saa melko harvoin palautetta kuvistaan, etenkin sanomalehtityössä. Asiakkaalta saattaa tulla kehuja, jos kuvat ovat olleet erityisen hyviä. Hyvistä, peruslaatuisista kuvista ei välttämättä tule muuta palautetta kuin uusi työtarjous.
Jos tunnet epäonnistuneesi kuvauskeikalla, sinun kannattaisi ottaa itse asiakkaaseen yhteyttä. Tilaajalle voi ilmaista, että olisi osannut paremmin. Voit tarjoutua kuvaamaan keikan uudelleen, mikä tosin tarkoittaa, että et voi välttämättä laskuttaa uusintakuvauksesta. Jos kyseessä on tärkeä asiakkuus, tämä kuitenkin kannattaa.
Epäonnistuminen on sitä hankalampi asia, mitä tuoreempi ja vakiintumattomampi toimeksiantosuhde on. Ensimmäisen keikan eteen kannattaa ponnistella erityisen sinnikkäästi. On tapauskohtaista, miten kärsivällinen toimeksiantaja on. Joskus riittää yksikin moka, joskus kaksi tai muutama, ennenkuin tilaukset loppuvat.
Sanomalehtikuvaajan tilanne epäonnistumisen suhteen on hieman armeliaampi kuin aikakauslehteen kuvaavan. Sanomalehti menee tilaajalle ja uusi lehti ilmestyy joka päivä. Epäonnistunut kuva voidaan julkaista pienempänä tai korvata kuvatoimiston kuvalla. Sanomalehdissä ollaan myös tottuneempia harjoittelijoihin, jotka oppimisprosessinsa aikana tuottavat luonnollisesti myös heikompia kuvia onnistumisten ohella. Aikakauslehtiä sen sijaan myydään paljon irtonumeroina ja lehden numero on myynnissä jopa kuukauden. Kuvat ovat tärkeä myynnin väline, joten epäonnistumisille ei ole sijaa.
Muistuta itsestäsi
Lehdet pitävät usein hanakasti kiinni hyväksi havaitsemistaan freekuvaajista. Kun yhteistyö on hioutunut sulavaksi tiettyjen kuvaajien kanssa, kynnys uusien kuvaajien käyttöön kasvaa. Tämä tarkoittaa tietysti myös sitä, että kun toimituksissa tapahtuu henkilövaihdoksia, usein vaihtuu myös kuvia tuottava tiimi. Täysin varmaa asiakkuutta ei siis ole, mutta toisaalta aina jossain etsitään muutosta ja kaivataan uusia kuvaajia.
Jos yhteydenotot vakiasiakkaaltasi ovat harventuneet tai olet kuullut henkilömuutoksista asiakaspuolella, sinun kannattaa muistuttaa olemassaolostasi. Viesti hyväntuulisesti ja syyttelemättä. Päivitä vaikka verkkoportfoliosi ja lähetä linkki asiakkaalle sähköpostissa. Samalla voit lyhyesti kertoa kuulumisiasi ja että olet mieluusti käytettävissä kuvauksiin taas jatkossakin.
Muistuttelua voi tehdä lehden ilmestymistahdista riippuen 2–6 kuukauden välein. Jos tilauksia ei ala kuulua, älä kuitenkaan jää inttämään niiden perään, vaan käänny suosiolla seuraavan asiakkaan puoleen.